مقصر افزایش جعل مدارک تحصیلی کیست آموزش و پرورش سودجویان یا مردم؟

ارسال شده توسط ادمین در 2 بهمن 1393 ساعت 23:07:33

مقصر افزایش جعل مدارک تحصیلی کیست آموزش و پرورش سودجویان یا مردم؟

 سوسن نوری-سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن هشدار به خانواده‌ها درباره دیپلم‌های جعلی از افزایش آمار صدور این نوع مدرک خبرمی‌دهد و می‌گویدکه بروز چنین تخلف‌هایی در حالی است که اگر مراکز و نهادهایی که از متقاضیان خود مدرک دیپلم می‌خواهند از آموزش و پرورش در خصوص صحت آن مدرک استعلام کند از پیشروی فعالیت افراد سودجو جلوگیری می‌شود.

مسعود ثقفی در گفت‌وگو با «حمایت» براین نکته تاکید می‌کند که با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان در زمینه فعالیت مراکز غیرمجاز آموزشی با تبلیغ شعارهایی مانند «دیپلم آسان»، «دیپلم در اولین فرصت»، «دیپلم بدون حضور در کلاس» به نظر می‌رسد یا این آگاهی‌بخشی به مردم به گوش همه نمی‌رسد یا خانواده‌ها نمی‌خواهند به این موضوع توجه کنند و به دنبال ساده‌ترین راه ممکن و البته غیرقانونی برای رسیدن به اهداف خود هستند.  وی یادآور می‌شود: البته در این میان عده‌ای هم با ساده لوحی فریب افراد سودجویی را می‌خورند که با اغفال افکار عمومی به دنبال کسب درآمد از مسیر نامشروع هستند. به گفته وی فناوری‌های جدید امکان شبیه‌سازی مدارک جعلی به مدارک اصلی را افزایش داده است این در حالی است که اگر مردم با آگاهی برای کسب مدرک دیپلم به مدرسه‌ها که تنها مکان مورد تایید آموزش و پرورش برای تحصیل به صورت رسمی است مراجعه کنند دیگر شاهد چنین تخلف‌هایی نخواهیم بود. سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه میزان تقاضا به مراکز آموزشی غیر مجاز حتما آنقدر زیاد است که آمار فعالیت این دسته از مراکز هم افزایش یافته است، خاطرنشان می‌کند: در این میان وظیفه آموزش و پرورش این است که نسبت به افزایش اطلاعات جامعه در خصوص چگونگی کار این آموزشگاه‌ها اطلاع‌رسانی داشته باشد از این‌رو با وجود تاکیدها و هشدارهای آموزش و پرورش انتظار داریم آمارها در این باره کاهش یابد اما باز هم شاهد این تخلفات هستیم. به گفته ثقفی در صورت شناسایی افراد سودجود و مراکز غیرمجاز برخوردهای قانونی لازم انجام خواهد شد، بنابراین برای کاهش این جرم از نظام قضایی کشور در خواست کمک داریم تا بتوانیم مانع فعالیت آموزشگاه‌هایی شویم که بدون مجوز در سطح شهر اقدام به جعل اسناد می‌کنند. البته در ادامه وی به موضوع قابل تاملی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از رسانه‌ها برای کسب درآمد در آگهی‌های خود به صورت مداوم و هر روز اقدام به درج آگهی این دسته از مراکز غیرقانونی می‌پردازند که این بخش نیز باید برای برخورد قاطعانه با این اتفاق آموزش و پرورش را یاری کند.

   مدارس تنها متولی صدور مدرک هستند

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه تنها متولی صدور مدرک تحصیلی رسمی مدارس هستند، خطاب به خانواده‌ها می‌گوید: از بین رفتن پول و سوابق استخدامی، از بین رفتن همه سوابق تحصیلی و آسیب‌های اجتماعی در زندگی خصوصی افراد از جمله مخاطرات ناشی از اقدام به دریافت دیپلم تقلبی است.در این میان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش هم جامعه فعلی را مستعد جولان افراد سودجو برای جعل مدارک تحصیلی می‌داند و توضیح می‌دهد که افراد متخلف در این زمینه با کسب منافع مالی قابل توجه برای اقدامی که انجام می‌دهد با به‌کارگیری از امکانات و سامانه‌های ارسال پیام به مردم به فعالیت خود گسترش می‌دهد. علی زرافشان در گفت‌وگو با «حمایت» تصریح می‌کند: در حال حاضر یکی از راه‌های شناسایی این افراد برای آموزش و پرورش و نیروی انتظامی همین مسیر است چرا که پیام این دسته از مراکز به دست ما هم می‌رسد از این طریق از پیشروی کارهای جاعلان جلوگیری می‌کنیم. از آنجایی که ستادی با عنوان «مبارزه با جعل» در وزارت کشور وجود دارد. در جعل مدارک تحصیلی هم می‌توان در قالب این ستاد به مقابله با این پدیده پرداخت موضوعی که معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز به آن اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: در هر وزارت‌خانه‌ای متناظر با چنین ستادی واحدی راه‌اندازی شده که به این دسته از جرایم می‌پردازد. در این راستا به تازگی چند جلسه از این ستاد در وزارت‌خانه آموزش و پرورش هم تشکیل و چند مورد از این مراکز غیرقانونی شناسایی شده است. هم‌اکنون به دنبال این هستیم تا این ستاد برای آشنایی هر چه بیشتر مدیران کل اموزش و پرورش در استان‌ها نیز تاسیس شود.

   دانشگاه‌ها هم کوتاهی می‌کنند

به گفته وی در این میان برخی دانشگاه‌ها نیز در استعلام گرفتن مدارک تحصیلی دانشجویان خود از مرکز آموزشی مربوطه نیز کوتاهی می‌کنند. به عبارتی هر دانشگاه موظف است تا قبل از پایان ترم اول در خصوص مدارک دانشجوی خود استعلام کند اما به طور مثال دانشجویی بوده که در اواسط گذراندن مقطع دکتری، دانشگاه متوجه شد این دانشجو دارای مدرک پیش‌دانشگاهی نیست. به اعتقاد زرافشان در این گونه موارد آموزش و پرورش و البته نظام دانشگاه متحمل هزینه و زحمات بسیاری می‌شود که تنها به دلیل قصور دانشگاه در استعلام نگرفتن مدارک تحصیلی دانشجویان خود است. صحبت‌های این مقام مسئول در حالی است که روز گذشته سرهنگ علیرضا محرابی، رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ از دستگیری جاعلان مدارک تحصیلی در تهران خبر داده و گفته این افراد به جعل مدارک سیکل با قیمت 5/2 و دیپلم پنج میلیون تومان می‌پرداختند. به گفته وی طی بازرسی انجام شده از محل شرکت این متهمان، 40 برگه مدارک جعلی دیپلم و پیش دانشگاهی با مشخصات کامل، 37 مورد مدارک لازم از اشخاص با هویت لازم جهت صدور مدارک جعلی، 2 کیس رایانه که حاوی نمونه‌های مدارک جعلی و سایر اسناد جعلی بود، تعدادی دفتر مخصوص ثبت مشخصات مراجعان برای دریافت مدارک جعلی و شماره حساب‌هایی که مبالغ دریافتی از مشتریان به آن واریز می‌شده کشف و ضبط شده است.

   آموزش و پرورش جدیت بیشتری داشته باشد

از سوی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جعل مدرک تحصیلی را عملی مذموم می‌داند و معتقد است: بروز چنین تخلف‌هایی موجب کاهش ارزش علم و البته اعتماد مردم می‌شود که برای ممانعت از این جرم باید با قاطعیت با سودجویان برخورد شود. فرهاد بشیری در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: آموزش و پرورش در شناسایی این مراکز باید با جدیت بیشتری موضوع را پیگیری کند. وی معتقد است: کوتاهی مدیران مرتبط با این پدیده موجب افزایش آمار جعل مدرک تحصیلی شده است.  صحبت‌های مسئولان در حالی عنوان می‌شود که فعالیت جاعلان مدرک تحصیلی در قالب یک موسسه در سطح خیابان‌های شهر به طور علنی است به طوری که شاید خیلی از ما تاکنون پیام‌های این آموزشگاه‌های غیر قانونی را هم دریافت کرده باشیم. با تمام این‌ها وقتی اخلاق در جامعه کمرنگ شود، مراجع نظارتی هم کارشان را به درستی انجام دهند و از طرفی افراد فرصت‌طلبی هم فقط به کسب درآمد بیندیشند جعل مدرک تحصیلی هم افزایش خواهد یافت. در این میان شاید اطلاع‌رسانی بیشتر و بیدار کردن وجدان جامعه نسبت به این اقدام ناپسند شاید در وضعیت کنونی بهترین راه‌حل باشد.ضمن اینکه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد مسئول در حوزه آموزش عمومی نیز باید به طور جدی‌تری به این موضوع به پردازد و تنها به ایراد سخنان دراین زمینه اکتفا نکند و جدیت بیشتری در این خصوص داشته باشد.

روزنامه حمایت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080